تاریخ انتشار : یکشنبه 18 تیر 1402 - 18:41
کد خبر : 178515

جوابیه ی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد به خبرهای روشن خبر؛

توضیحاتی در مورد طرح هادی روستای مهریان، اظهارات یکی از دهیاران بخش لوداب، مدت زمان تغییر کمیسیون ، اخذ هزینه ی تغییر کاربری و چگونگی توزیع اعتبارات

بعد از درج خبرهایی در مورد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این پایگاه خبری ،روابط عمومی این نهاد جوابیه ای صادر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روشن خبر ،عین این جوابیه در ادامه می آید:

جوابیه
بسمه تعالی
مدیر مسئول محترم پایگاه خبری روشن خبر
با سلام و احترام؛
احتراما، با عنایت به نشر خبر به شناسه ۱۷۸۴۶۱ مورخ ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۲ در پایگاه خبری روشن خبر مقتضی است براساس ماده ۲۳ قانون مطبوعات وبه منظور رفع ابهام و روشن شدن افکار عمومی ، دستور فرمائید جوابیه ذیل را از طرف مدیرکل بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان با همان فونت و اندازه و با تیتر در اسرع وقت در همین پایگاه خبری منتشرشود.
به استحضار می رساند درخصوص بازنگری طرح هادی روستای مهریان در تاریخ ۵/۵/۱۳۹۸ در شورای برنامه ریزی استان و با توجه به نرخ رشد این روستا برای ۱۰ سال آتی مصوب گردیده است و فلسفه بازنگری یک طرح زیر مدت مقرر (۱۰ سال از تاریخ تصویب) صرفا پر شدن حداقل ۸۰ درصد اراضی پیش بینی شده برای ساخت بوده که روستای مهریان با توجه به شرایط این روستا صرفا در دو جهت شمال و جنوب امکان توسعه داشته و جهت توسعه نیز در این دو محدوده پیش بینی شده است و با بررسی های صورت گرفته هنوز ۱۰ درصد این اراضی طی این این ۴ سال هم پر نشده است ولی علی ایحال سال گذشته با درخواست مدیر کل محترم دفتر فنی استانداری و با جلسه مشترک با سایر دستگاههای ذیربط این موضوع مطرح ولی راه و شهرسازی استان به دلیل الحاق این روستا و سایر روستاهای در حریم شهر به یاسوج، این مورد را منتفی دانسته و اظهار داشتند که این مورد توسط مشاور خود راه و شهرسازی در حال پیگیری است.

درخصوص اظهار نظر یکی از دهیاران بخش لوداب برای تهیه طرح هادی، از آنجائیکه رسالت بنیاد مسکن صرفا تهیه طرح برای روستاهای دارای حداقل ۲۰ خانور بوده، نسبت به این مهم طی سنوات گذشته اقدام نموده است و همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار این بخش تهیه طرح و بعضا بازنگری گردیه اند و برای تهیه طرح جهت روستاهای زیر ۲۰ خانوار می بایست با درخواست یکی از نهادهای دولتی (استانداری و یا فرمانداری) به بنیاد مسکن و سپس تامین اعتبار آن از سوی فرمانداری مربوطه نسبت به ابن موضوع اقدام نماید.این بنیاد از همینجا اعلام می نماید در صورت درخواست و تامین اعتبار حاضر است نسبت به این درخواست اقدام نماید.
درخصوص توزیع اعتبار با توجه به ابلاغ شاخص هر شهرستان و بخش توسط سازمان مدیریت (نسبت جمعیت شهرستان و بخش به کل جمعیت استان، بر حسب درصد) نسبت به توزیع اعتبارات برای هر منطقه اقدام می گردد و این موضوع توسط سازمان مدیریت نظارت و پایش می گردد و این بنیاد در این خصوص هیچگونه دخالت سلیقه ای نداشته است.
درخصوص ۴۰ یا ۵۰ درصدی اجرای طرح هادی و نیمه کاره رها شدن اجرا در این روستا، متاسفانه با توجه به بودجه سالیانه و تخصیص مربوطه برای هر روستا به همان میزان برای آن روستا هزینه می گردد واگر قرار باشد که ما چندین روستا را تامین اعتبار و بخواهیم این روستاها را ۱۰۰ درصد تکمیل نمائیم احتیاج به چندین سال برای اتمام پروژه خواهیم بود که در این صورت برخی روستاها باید ۱۰۰ سال صبر کنند تا نوبت به اجرای طرح هادی ان برسد و این مورد با توجه به اعتبارات ابلاغی غیر ممکن می باشد و ضمن اینکه یک روستا با توجه به گسترش سالیانه آن و ساخت و ساز های جدید، هیچ وقت به ۱۰۰ درصد اجرای طرح نمی رسد و هر ساله با توجه به اعتبارات ابلاغی و در روستاها کار می گردد که حداقل همه روستاها در حد ۵۰ درصد از اجرای طرح هادی برخوردار باشند.
درخصوص مدت زمان کمیسیون تغییر کاربری با توجه به اینکه این جلسات ملزم به رعایت به اخذ برخی استعلامات و رعایت ضوابط بوده و همچنین با توجه به برگزاری هفتگی جلسات و نیز تغییر پیدا کردن اعضای جلسه کمیسیون (از جمله فرمانداری، مدیر شعبه و …) صرفا در یک هفته می توان برای یک شهرستان جلسه تشکیل داد علی ایحال با توجه به کثرت درخواست تغییر کاربری در حوزه شهرستان بویراحمد، این بنیاد نسبت به برگزاری جلسه برای این شهرستان به صورت یک هفته در میان می نماید ولی باز با توجه به حجم زیاد تشکیل پرونده این شهرستان مدت زمان پاسخگویی (مثبت یا منفی) ماهیانه است و برخی مواقع نیز اعضای جلسه برای بررسی بیشتر درخواست بازدید از ملک مذکور را داشته که برای این بازدید نیز هماهنگی های خاص بین دستگاهی نیازمند زمان بوده و این بنیاد با اخذ عکس و سایر موارد لازم سعی در این داشته که این جلسات بازدید را به حداقل رسانده تا پاسخگویی در اسرع وقت صورت پذیرد.
درخصوص اخذ هزینه تغییر کاربری، هزینه ای که بنیاد مسکن از متقاضیان اخذ می نماید مطابق با بند ۵ ماده ۱۵ اساسنامه بنیاد مسکن مصوب ۱۷/۰۹/۱۳۶۶ مجلس شورای اسلامی و در قالب ارائه خدمات فنی بوده و از کلیه متقاضیان دریافت خدمات فنی، اخذ می گردد که به اشتباه متقاضیان آن را هزینه کمیسیون تغییر کاربری می نمایند و این در حالی است که تا تاریخ تصویب مصوبه مورد اشاره (لغو هزینه کمیسیون تغییر کاربری) در خبر مذکور، هزینه کمیسیون تغییر کاربری از متقاضیان اخذ و به حساب مشترک با فرمانداری واریز می گردید که فرمانداری با صلاحدید و نامه مکتوب به این بنیاد نسبت به هزینه کرد آن در روستاها اقدام می نمود و پس از این تاریخ بنیاد صرفا به اخذ هزینه خدمات فنی از کلیه متقضیان دارای درخواست خدمات فنی اقدام می نماید. این هزینه برای کلیه اراضی چه دارای مجوز کمیسیون و چه بدون احتیاج به مجوز کمیسیون (دارای کاربری مطابق با نظر متقاضی در طرح هادی) اخذ می گردد و سلیقه ای بودن اخذ این هزینه توسط یک نهاد انقلابی و تاسیس شده به دست حضرت امام (ره) مغایر با اخلاق رسانه ای بوده و مخاطب یا خبرگزاری می بایست قبل از درج خبر نسبت به صحت و سقم این موضوع کاوش و سپس اقدام به ارائه ان در خبرگزاری ها می نمود. مقتضی است اخذ این هزینه بر اساس فرمول و توسط سامانه و بدون دخالت اعمال نظرات انسانی صورت می پذیرد و برای هر ملک بر روی هر عرض معبر و بنا به شرایط مسکونی و تجاری و همچنین قیمت پایه هر روستا و … متغییر می باشد. این در حالی است که بخشنامه های ابلاغی از سوی کشور تاکید بر اخذ هزینه قیمت پایه روستا به میزان ۲۰ درصد زیر قیمت بازار و همچنین ۲۰ درصد مساحت ملک مذکور بوده ولی این بنیاد با رایزنی با بنیاد کشور و جهت رفاه حال روستائیان عزیز و محروم بودن استان، مجوز ۸۰ درصد زیر قیمت رسمی زمین را اخذ و همچنین ۲۰ درصد مساحت زمین را به ۱۲ درصد کاهش داده است که این مورد در سایر استانها به قیمتی ۴ برابر قیمت استان ما از متقاضیان اخذ می گردد و در این میان تلاش همکاران دلسوز بنیاد مسکن استان در کاهش این ضرایب برای روستائیان عزیز نادیده گرفته شده است. خاطر نشان می گردد هزینه یک ملک با کاربری مسکونی و ملک احتیاج به کمیسیون تغییر کاربری در شرایط مساوی (با عرض معبر یکسان و …) یکی بوده و صرفا کمیسیون تغییر کاربری برای موافقت با تغییر آن بوده و این هزینه برای کمیسیون فوق نمی باشد
مرجع توزیع اعتبارات سازمان مدیریت برنامه ریزی استان می باشد که براساس شاخص های توزیع اعتبارات ،اعتبار هر دستگاه اجرایی تعیین و در جلسه کمیته برنامه ریزی استان با حضور مسئولین استانی و شهرستانی از جمله فرمانداری محترم شهرستانها مصوب می گردند لذا نحوه توزیع و میزان اعتبار هر شهرستان در حدود اختیارات بنیادمسکن نمی باشد ،همچنین درخصوص مقایسه اعتبارات شهرستانهای بویراحمد و گچساران نیز اعداد اعلام شده صحت نداشته و اعتبارات هر دوشهرستان علیرغم دارا بودن اعتبارات مناطق نفت خیز در شهرستان گچساران بسیار به هم می باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

متأسفانه در حال حاضر نظرسنجی فعالی در روشن‌خبر وجود ندارد.

مارگون

دنا

لیکک

باشت

کهگیلویه

چرام

لنده

گچساران

بویراحمد